La Filmoteca de Catalunya organitza amb la col·laboració de Fundació Japó, un cicle de pel·lícules nipones que porta per títol “La Daiei: història d’una productora“; Recull films produïts per aquesta companyia japonesa, que va néixer el 1942 i va desaparèixer definitivament el 2002. Voleu saber quines pel·lícules componen aquest interessant cicle?
.
.
.
La Daiei
Fou la primera productora que després de la Segona Guerra Mundial va participar en festivals internacionals. També va ser la primera empresa cinematogràfica japonesa que va rodar històries d’adulteri i va mostrar petons a la pantalla, la primera a rodar en color i la primera a fer films de ciència-ficció. Akira i Kiyoshi Kurosawa, Kenji Mizoguchi, Kon Ichikawa, Teinosuke Kinugasa, Susumo Hani, Yuzô Kawashima o Daisuke Itô són alguns dels grans noms que han signat produccions de la Daiei. Si bé la productora va fer fallida el 1971, va ressuscitar el 1974 i va perllongar la seva existència fins al 2002, any en què es va convertir en la Kadokawa.
El cicle
Te o tsunagu kora / “Infants agafats de la mà”
(Hiroshi Inagaki, 1947)
A partir d’un guió de Mansaku Itami, escrit durant la guerra, Inagaki narra la història d’un mestre d’escola que s’encarrega de l’educació d’un nen discapacitat amb l’ajuda dels altres infants de la seva classe.
Mitjançant les experiències de dues germanes –una és geisha al districte de Gion i l’altra treballa al consell de turisme–, la pel·lícula reflecteix el món femení al Kyoto de la postguerra i dramatitza el conflicte entre el vell món i el nou.
Considerada per Eric Rohmer el 1958 com l’obra mestra del cinema japonès, Els contes de la lluna pàl•lida després de la pluja barreja dos contes fantàstics d’Ueda Akinari amb una adaptació lliure del conte La decoració, de Guy de Maupassant.
Jigokumon
Al Japó del segle XII, en un període caracteritzat per la lluita entre clans, el valent samurai Moritoh pot fer realitat un desig com a premi per salvar la vida de l’emperador. El jove samurai escull Lady Kesa, una bella aristòcrata casada amb un altre samurai. Aquest film històric va aconseguir dos dels premis més importants en el setè art: l’Oscar al millor film de parla no anglesa i el premi al millor film al festival de Cannes de 1954.
Osaka, a l’era Meiji. En Sakata és un jugador d’escacs analfabet que passa per dificultats en perdre la visió de forma progressiva. Per finançar les seves partides, fa passar penúries a la seva esposa i la seva filla. Quan coneix en Kikuoka, un oculista que aprecia la seva mestria amb els escacs, la seva sort canvia.
Un home busca venjar la seva filla petita, a qui uns homes van violar i assassinar mentre gravaven l’agressió en vídeo.
.
.
El vell Kenmochi considera que la gelosia és un estímul sexual. Tot i això, no aconsegueix satisfer la seva jove esposa. Per fer-ho, l’home planeja una sèrie d’estratagemes que acaben implicant tota la família. Un drama psicològic que adapta una novel·la de Junichiro Tanizaki. El film va merèixer el premi especial del jurat al festival de Cannes.
.
.
Benten kozô
(Daisuke Itô, 1958)
Un gran dignatari del règim del shogunat segresta una noia, l’Ohan. En Benten Kozo, un estafador petit i astut, recorrerà al xantatge a fi d’obtenir diners del segrestador, així com la seva filla.
.
..
.
.
Aquesta és una de les pel·lícules més delirants de Kon Ichikawa, que comença amb una persecució de cotxes i es va fent cada vegada més ràpida i frenètica. És una paròdia del gènere yakuza, que naixia alesmores, i una sàtira juganera del mascle japonès. El seu protagonista esdevé un exemple clàssic de les obsessions d’Ichikawa. Es tracta d’un home que fa front a un problema: el seu desig de fer el bé sovint posa la seva vida en perill.
Apta per a tots els públics
.
El jove Goichi, seguint la voluntat del seu pare, accepta entrar com a alumne en un temple de Kyoto, on se sent torbat per la presència de turistes. Un dia pateix una gran desil·lusió quan descobreix el seu mestre amb una geisha. El film és una adaptació de la novel·la homònima de Yukio Mishima.
.
.
..
.
.
.
Ichikawa ens ofereix una sorprenent òpera del fang, la sang, la por, el patiment i la fam en aquesta obra clau del cinema antibèl·lic, que explica la història del soldat Tamura en els darrers dies de la lluita de l’exèrcit japonès a les Filipines.
On?
Filmoteca de Catalunya
Plaça Salvador Seguí, 1 – 9
08001 Barcelona
Tel. +34 935 671 070
Tarifes
Entrada projeccions individual: 4 euros
Entrada projeccions reduïda*: 2 euros
Abonament 20 sessions (no nominal): 40 euros
Abonament 30 sessions Aula de Cinema (nominal): 45 euros
* Entrada reduïda:
Estudiants, aturats, jubilats, persones amb discapacitat legalment reconeguda, títols de família nombrosa o monoparental, Carnet jove i Carnet Xarxa de Biblioteques públiques.
Trobareu més informació sobre el cicle i les pel·lícules a la web de la Filmoteca de Catalunya. Totes les imatges són © Kadokawa Pictures.
També trobareu totes aquestes pel·lícules al nostre Calendari.